Hackshield

De Cyberheroes van de toekomst
Het leven van kinderen speelt zich grotendeels digitaal af, maar ze zijn zich zelden bewust van de gevaren online. Kinderen delen dagelijks persoonlijke gegevens, maar we bereiden ze nauwelijks voor om hier verantwoordelijk mee om te gaan. De serious game ‘Hack Stevie’ maakt met gamification en storytelling kinderen bewust van de risico’s die het delen van gegevens met zich meebrengt. Met Stevie in de hoofdrol participeren de kinderen in een meeslepend verhaal en leren ze spelenderwijs over online veiligheid. Eindelijk een game die kinderen van hun ouders ‘moeten’ spelen.



Cybercriminaliteit

Onwetendheid over cybercriminaliteit is de nr. 1 oorzaak voor data lekken. Kinderen delen dagelijks persoonlijke gegevens, maar realiseren zich de gevaren hiervan niet. Ze downloaden argeloos data via open Wi-Fi netwerken zonder de betrouwbaarheid van de bron te herkennen. Kinderen slapen digitaal als het ware met hun ramen en deuren open. Wanneer kinderen dit ook doen met de (werk)devices van hun ouders, maakt dat de risico’s alleen maar groter.


Hack Stevie

Het doel van de game is om kinderen te wapenen tegen cybercrime en bewust te maken over online veiligheid. Kinderen zijn goed van vertrouwen en delen veel gegevens op het internet. In dat laatste worden ze door hun omgeving vaak gestimuleerd.

Het World Wide Web heeft een oneindig geheugen, dat is iets wat kinderen zich vaak nog niet realiseren. Hun natuurlijke competitiviteit kan daarnaast leiden tot slechte beslissingen in digitaal gedrag. We bereiden ze niet tot nauwelijks voor op het leven in hun digitale wereld, terwijl de risico’s hand over hand toenemen. Educatie door middel van serious gaming en storytelling is verreweg de beste oplossing. Hack Stevie maakt kinderen bewust van risicovol gedrag en leert ze de juiste balans vinden tussen digitale veiligheid en vrijheid


Kinderen worden internethelden

Bij Hack Stevie zijn kinderen geen toeschouwer, maar spelen zij actief mee in het verhaal. Er is zelfs een oproep voor kinderen om zich aan te sluiten bij de community, zodat zij zich samen met andere kinderen kunnen wapenen tegen cybercrime. Hier gaan ze in gesprek met hackers en experts om samen oplossingen te vinden voor problemen op het vlak van cyberpesten en online privacy.



Resultaten

Inmiddels hebben door een pilot-traject in het landelijke mediawijsheidspel de MediaMasters Game meer dan 20.000 kinderen van 11 en 12 jaar de game gespeeld. Meer dan 8.000 kinderen hebben de game uitgespeeld. Vooraf gaf het merendeel (56.5%) aan zonder problemen met open Wi-Fi te verbinden en ongeveer een kwart zei hun telefoon zonder problemen te updaten via openbare Wi-Fi netwerken (26.9%). Na het spelen van de game gaf maar 36.5% van de kinderen aan in de toekomst te verbinden met openbare Wi-Fi spots en nog minder kinderen zouden hun telefoon updaten via een dergelijk netwerk (6.9%). Daaruit blijkt de noodzaak van de game en laat deze methode zien hoe we een snelle impact binnen deze lastig beïnvloedbare doelgroep kunnen creëren.



                 
                 

Interesse?

Neem contact op met Tim Murck voor meer informatie of om direct een afspraak in te plannen.
Tim Murck
Chief Product Officer
T.murck@flavour.nl
+31 (0) 6 470 96 004